• Du er her: 
  • Forsiden
  •  ›› Nyheder
  •  ›› Lastbiler banker op i bilen foran


Lastbiler banker op i bilen foran

Hver tredje ulykke med lastbiler sker, når lastbilen banker op i bilen foran. De ulykker bliver der stadig færre af i takt med, at flere og flere lastbiler får et nødbremsesystem som standardudstyr. Nu introducerer lastbilproducenten Man en ny generation af sin nødbremseassistent. Allerede i november sidste år blev det lovpligtigt for alle nyindregistrerede lastbiler med to eller tre aksler og en bruttovægt over 8 ton at have et såkaldt niveau 1 nødbremsesystem monteret. Derudover kræver EU-lovgivning også, at alle to- og treakslede lastbiler på mere end 3,5 ton har en vejbaneassistent, der advarer, hvis lastbilen kører ud over vejbanens kantlinjer.

Noedbremseradar MAN.jpg

Tilbage i 2014 var hver anden Man TGX solgt i Tyskland udstyret med en af to sikkerhedspakker (Aktiv og Aktiv Plus) og nødbremsesystemet. Den automatiske bremse kombinerer informationer fra en radar i fronten og et kamera i forruden. Det betyder, at systemet hurtigere finder ud af, hvordan der skal reageres på forskellige trafiksituationer, hvilket giver mere tid til at reagere. Nødbremsen er i funktion, når farten overstiger 60 km/t.

Begge sikkerhedsløsninger er en rigtig god idé at udstyre lastbiler med. De to mest almindelige årsager til ulykker med lastbiler er nemlig dels at køre af vejen (39 pct., dels at køre op i køretøjet foran lastbilen (33 pct.). Uheld, hvor fodgængere bliver ramt af en lastbil kommer derimod sidst i statistikken med bare 2 procent. Tallene kommer fra Tysklands officielle statistikkontor og dækker perioden 2010/2011. 


Glædelig Jul & Godt Nytår!
Glædelig Jul & Godt Nytår!

I forbindelse med klager eller tvist, henvises til ankenævnet for biler - www.bilklage.dk

Udviklet af seek4cars.net